"Ben" bir kiÅŸiyim, benim bir adım (Abdullah) var. "Ben" sözcüÄŸü Abdullah yerine kullanılmıştır. 1. KiÅŸi (Åžahıs) Zamirleri KiÅŸi adlarının yerine kullanılan sözcüklerdir. Ben, sen, o; biz, siz, onlar NOT: "kendi" sözcüÄŸü dönüÅŸlülük zamiridir. Cümle içinde genellikle pekiÅŸtirme görevinde kullanılır. KiÅŸi zamirlerinin bütün özelliklerini "kendi" sözcüÄŸünde de görebiliriz. Örnek: Bu resmi kendim yaptım. 2. Gösterme (Ä°ÅŸaret) Zamiri Gösterme yoluyla adların yerini tutan sözcüklerdir. O, bu, ÅŸu, onlar, bunlar, ÅŸunlar Örnek: Åžunun sesini kapatın (radyonun). NOT: "O" sözcüÄŸü bir kiÅŸi yerine kullanıldıysa kiÅŸi zamiri, nesne yerine kullanıldıysa iÅŸaret zamiri olur. Örnek: O, benimle ilgilenmedi (O, kiÅŸi zamiri... (Devam)
Cümlede yüklemin anlamını, zaman, durum, yer - yön ve nicelik yönleriyle tamamlayan tümleçlere denir. ÖRNEKLER 1. Bir haftadır civarda dolaÅŸtığı biliniyor, yakalanamıyordu. Zarf tümleci zaman bildiriyor. 2. Yanıma koÅŸa koÅŸa geldi. Zarf tümleci durum bildiriyor. 3. Ä°ÅŸlerini bitirip aÅŸağı indi. Zarf tümleci yer - yön bildiriyor. 4. Çok çalışmıştı, gözleri kan çanağına dönmüÅŸtü. Zarf tümleci nicelik bildiriyor. (Devam)
- Gün doğmadan yola çıkmalıyız. ( Zarf Tümleci )
- Deneme sınavı ne zaman yapılacak. ( Zarf Tümleci )
Yükleme sorulacak "ne zaman, nasıl, ne kadar?" sorularının yanıtını veren sözcükler, hal eki alsalar da zarf tümleci olurlar. Ancak yer-yön zarfı olan sözcükler "-e, -de, -den" hal eklerini aldıklarında zarf tümleci değil, dolaylı tümleç olurlar.
Eylemin, eylemsinin, sıfatın ve zarfın anlamlarını etkileyen sözcüklerdir. Örnek: "Tabiat yemyeÅŸil görünüyordu" cümlesinde görünme eyleminin nasıl yapıldığını belirten yemyeÅŸil sözcüÄŸü bir zarftır. Örnekler: "Onları sık sık görmeniz gerekiyor." zarf + eylemsi "Çok güzel bir ev". zarf + sıfat + isim "Çok iyi konuÅŸuyor" zarf + zarf + eylem
Anlam Yönünden Zarflar 1. Durum Zarfları Eylem ve eylemsilerin anlamlarını durum yönünden etkileyen sözcüklerdir. - Güzel görünüyor. - Ne de tatlı konuÅŸuyor.
2. Zaman Zarfları Yüklemin ve eylemsinin ne zaman yapıldığını bildiren sözcüklerdir. Gece gündüz çalışarak bitirdi. Sabahları kahvaltımı yaparım.
Fiiller, fiilimsileri, sıfatları ya da kendi cinsinden sözcükleri soru, mikatr, zaman, yer-yön, vasıta şeklinde niteleyen/ niceleyen sözcüklere zarf denir.
Örnek: Babam bu konuşmayı iyi hazırladı.
                                              Zarf    Fill
Babam bu konuşmaya iyi hazırlanıp gitti.
                                  Zarf  Fiilimsi
Babam bu konuşmaya çok iyi hazırlandı.
                                  Zarf Zarf    Fiil
Babam çok iyi bir adamdır.
         Zarf Sıfat       İsim
ZARF ÇEŞİTLERİ
A. DURUM ZARFLARI
Durumca fiilleri veya fiilimsileri niteleyen zarflardır. Fiillere veya fiilimsilere soracağımız, "Nasıl..?" sorusunun karşılığıdır.
Örnek: Ağır ağır çıkacaksın bu merdivenlerden
                 Zarf         Â... (Devam)
 Eser, 100 Temel Eser arasına girecek kadar baÅŸarılı bulunmuÅŸ bir eserdir. Zeytindağı, adını Kudüs'e yakın bir daÄŸdan almaktadır. Falih Rıfkı Atay, Osmanlı Ä°mparatorluÄŸunun son günlerinden Türkiye CumhuriÂyeti'nin ilk zamanlarına kadar olan bir zaman dilimini ele almıştır..
Zeytindağı Özeti:
Cemal PaÅŸanın ismini, herkesin adı gibi söyleyerek ve iÅŸiÂterek Ä°stanbul'dan çıkmıştım. Adana'da ses temposu hafifledi ve isim ikileÅŸti: Büyük Cemal PaÅŸa, Küçük Cemal PaÅŸa.
Küçüğü tümen kumandanı idi.
Halep'i geçtikten sonra "Paşa"nın (p) si düştü, (b) oldu ve:
- Ahmet Bey, der gibi serbestçe ağızdan düşüveren "CeÂmal PaÅŸa" kelimesi bir çeÅŸit imtiyaz, insanın ona yakınlığını gösteren, insanı esrarlaÅŸtıran biri oldu.
Dördüncü Ordu karargâhına gidiş, hele Şam'dan sonra, artık bir mabede çıkılıyor gibi, baş döndürür: Bir terör havası vardır. Ses daha peştir... (Devam)
Tanzimatın birinci döneminin önemli sanat ve düşünce adamlarından olan Ziya PaÅŸa "eski-yeni ikilemini yaÅŸamı boyunca yaÅŸamıştır. Bu nedenle Namık Kemal'in eleÅŸtirilerine uÄŸramıştır. "Åžiir ve Ä°nÅŸa" adlı makalesinde Halk edebiyatını, daha sonra da bu görüşünde tutarlı olamayarak, "Harabat Antolojisi" adlı eserinin önsözünde ve Divan edebiyatını savunmuÅŸtur. Divan edebiyatı kültürüyle yetiÅŸmesinin etkisinÂden olacak, bu edebiyata sevgisini yitirmemiÅŸ; bunun yanında zulme, haksızlığa, geriliÄŸe karşı çıkÂmış; sürelerinde yeni toplumsal ve siyasal düşünceleri savunmuÅŸtur. Heceyle bir de "türkü"sü olan sanatçı biçim ve teknikçe eskiye baÄŸlıdır. Gazel, terkib-i bent, terci-i bent gibi biçimleri kullanmıştır. 'Terkib-i Bent "adlı manzumesiyle DoÄŸu düşünÂcesinin deÄŸer yargılarını yansıtmıştır. "Zafemame" adlı hicvi, Sadrazam Ali PaÅŸaya karşı yazmıştır.